Facebook meddelar nu att de storsatsar på ljudinnehåll de kommande månaderna.

Företaget har tagit fram nya verktyg för att göra det lätt för användare att skapa ljudinnehåll som kan publiceras direkt på Facebook. Avancerad AI ska kunna användas för att automatiskt göra ljudkvalitén bra även om den är inspelad under bristfälliga ljudförhållanden. Det kommer också vara möjligt att använda musik från Facebooks bibliotek i bakgrunden, mixa ljudspår, lägga till ljudeffekter, rösteffekter och filter. Sociala medier-jätten har också investerat i teknologi som tal-till-text och voice morphing för att göra ljudinnehållet tillgängligt för fler användare.

Användare kommer bland annat kunna skapa "Soundbites" som är korta kreativa ljudklipp som exempelvis är till för anekdoter, skämt, inspiration, dikter och annat som användarna kan tänkas komma på. Soundbites kommer att börja testas under de kommande månaderna.

Utöver korta ljudklipp kommer det också bli möjligt att lyssna på podcasts direkt i Facebook-appen och även om appen körs i bakgrunden. Facebook kommer också rekommendera nya podcasts baserat på användarens Facebook-aktivitet. Podcastlyssnande på Facebook kommer dyka upp de kommande månaderna.

Slutligen har Facebook börjat testa Live Audio Rooms. Ett ljudbaserat samtalsforum inte helt olikt hur den hajpade sociala ljud-appen Clubhouse fungerar. Live Rooms kommer till en början vara tillgängligt via Facebook-grupper och för offentliga personer. Det kommer även bli tillgängligt för Messenger-grupper till sommaren.

Ljudkreatörer kommer också ha möjlighet att tjäna pengar på sina verk genom donationer, engångsköp och prenumerationer från användare. Facebook har också tagit fram en kreatörsfond för att ekonomiskt backa utvalda kreatörer.

Läs också: Även Linkedin jobbar på utmanare till Clubhouse