Signal säger att de försökte sig på en annonskupp mot Facebook där annonser för den krypterade meddelandeappen skulle använda sig av Facebook-data som delats med annonsörer, rapporterar Forbes.

Annonserna som skulle visas på Instagram består av textmeddelanden som visar delar av besökarens personliga information som Facebook använder för att klassificiera dem. Signal själva säger att annons-modellen skapades med hjälp av Facebooks egna annonsverktyg.

Enligt Signal ska Facebook inte ha godkänt annonserna och istället stängt ner Signals annonskonto.

"Att vara transparent gällande hur annonser använder besökares data är tydligen tillräckligt för att bli bannlyst. I Facebooks värld är den enda acceptabla användningen att dölja vad du gör för dina användare" skriver Signal i ett blogginlägg.

Facebook själva säger att Signals påståenden är ett jippo och att meddelandetjänsten aldrig ens försökte köra annonserna. Enligt Facebook stängdes Signals annonskonto av till följd av ett orelaterat betalningsproblem.

Läs också: Chattappen Signal sneglar mot kryptobetalningar