Microsoft har lanserat ”personliga funktioner i Teams”, vilket är företagets sätt att beskriva en konsumentversion av samarbetsverktyget Teams.

Teams har under det gångna året använts flitigt bland såväl företag som skolor och andra organisationer, och Microsoft hoppas att åtminstone några av dessa har tyckt om appen så mycket att de vill använda den även utanför arbetstid.

Microsoft säger att Teams för konsumenter skiljer sig från konkurrenter som Discord och Whatsapp genom att vara designat för att fokusera på syften. Tanken är att du skapar en grupp för att till exempel planera en fest eller ha en chatt för en klubb eller förening.

Förutom en chatt ingår en ”instrumentpanel” där gruppen kan dela dokument och bilder. I chatten kan du även lägga till omröstningar.

Videosamtal kan tills vidare ha upp till 300 deltagare och vara i upp till 24 timmar, men Microsoft säger att de senare kommer begränsas till 100 deltagare och 60 minuter för gratiskonton. Under ett pågående samtal kan du skicka emojis som strömmar in hos de andra, ungefär som på Facebook Live.