Uppdatering (2021-06-22):

AMD lanserar Fidelityfx Super Resolution

Nu har AMD lanserat sin efterlängtade utmanare till Nvidias dlss-teknik, Fidelityfx Super Resolution. Tekniken använder existerande funktioner i grafikkort som går hela vägen tillbaka till Radeon RX 400-serien och fungerar dessutom på ärkerivalen Nvidias kort från Geforce GTX 10-serien och framåt.

Fsr, som är teknikens förkortning, är öppen källkod och vem som helst kan alltså lägga till den både i drivrutiner för grafikkretsar och i spel och annan mjukvara som ska utnyttja funktionen. Den fungerar med Directx 11 och 12 samt med Vulkan.

Precis som dlss handlar fsr om att höja upplösningen i spel utan att behöva rendera alla ytterligare bildpunkter.

Speltester som har publicerats av AMD visar på rejäla prestandaförbättringar både med företagets senaste grafikkort med strålspårning och på lite äldre hårdvara. Godfall i 4k går till exempel från 39 till 99 bilder per sekund på ett RX 6700 XT medan det går från 48 till 69 bilder per sekund med 1080p på ett RX 580. The Riftbreaker är ännu mer extremt och går från 59 till 166 bilder per sekund på RX 6700 XT.

Redan idag är fsr aktiverat i sju spel: Godfall, The Riftbreaker, Terminator: Resistance, Kingshunt, Evil Genius 2: World Domination, 22 Racing Series och Anno 1800.


Tidigare:

Nu har AMD till slut presenterat sitt svar på Nvidias närmast magiska Deep Learning Super Sampling-teknik (dlss). På företagets virtuella presskonferens under Computex-mässan visade AMD upp Fidelityfx Super Resolution (fsr), som den nya tekniken heter.

AMD har valt en mer traditionell uppskalningsteknik som tar en bild renderad i en lägre upplösning och förstorar den med olika tekniker för att höja skärpan och fylla i de nya pixlarna på ett smart sätt. Det skiljer sig från dlss som börjar så men använder maskininlärning och återkoppling över tid för att höja den upplevda upplösningen.

Den största skillnaden är dock att fsr är öppen källkod och fungerar på många fler grafikkort än dlss. Nvidias teknik fungerar bara på de nya RTX-korten, medan AMD:s teknik kommer fungera på alla Radeon-kort från 400-serien och framåt. Men inte nog med det: Den fungerar även på Nvidia Geforce-kort i 10-serien och framåt.

För att bevisa det visade AMD:s Radeon-chef Scott Herkelman spelet Godfall på ett GTX 1060, som får ut 41 procent fler bilder per sekund med fsr aktiverat.

Fsr ska släppas 22 juni. AMD säger att 10 spelstudior och spelmotorer kommer börja stödja tekniken under 2021, men att den kommer bli betydligt vanligare i spel under 2022.