Låt mig säga det från början: Jag är en Systembolaget-kramare. Jag älskar att handla i en butik där personalen ger mig tips utifrån mina önskemål – inte de varor där deras egen bonus är högst.

Jag uppskattar också det breda utbud som finns i minsta småstad i Sverige. Som globetrotter vet jag vilket bedrövligt utbud som brukar finnas på snabbköpets vinhylla i andra länder.

Även Systembolagets internetbutik blir allt bättre. På nätet går det smidigt att köpa varor från små producenter i hela världen. Tidigare fick man gå till butiken för att hämta varorna, men numera finns det även hemleverans i stora delar av Sverige. Under året är planen att det ska omfatta hela landet.

Det här är utmärkt. Monopolet kan bara finnas kvar om det finns ett brett folkligt stöd, och då måste utbudet och tillgängligheten vara så god som möjligt – utan att äventyra folkhälsan.

Men som Systembolaget-kramare oroas jag över bolagets attacker mot sina digitala konkurrenter. De senaste månaderna har vi kunnat läsa om hur Systembolaget har dragit Vivino och Winefinder inför rätta.

Det här är två utländska nätbutiker som säljer vin i enlighet med reglerna om privatimport. De betalar svensk alkoholskatt och moms – och de kontrollerar att den som tar emot flaskorna har rätt ålder och inte är påverkad. Med andra ord, precis samma sak som Systembolaget gör vid sin hemleverans.

I höstas vann Systembolaget den juridiska striden med Winefinder – men i maj vann Vivino över Systembolaget. Juridiken är med andra ord oklar, och i båda fallen har besluten överklagats.

Vem som har rätt juridiskt sett kan vi lekmän förstås inte avgöra. Men moraliskt sett är det svårt att förstå Systembolagets agerande.

Vivino och Winefinder erbjuder dyra kvalitetsviner från hela världen. Målgruppen är med andra ord människor som är intresserade av vin – och som använder internet för att få kunskap och inspiration. I Winefinders vinskola får du exempelvis lära dig kombinera vin och mat – och Vivino har en databank med miljontals betyg från andra vinentusiaster.

Den viktiga tanken bakom Systembolagets monopol handlar om att minska alkoholens skador, och därför tycker jag det är bra att det inte går att köpa vodka på Ica eller alkoläsk på Pressbyrån.

Men att exklusiva vinklubbar på internet skulle bidra till den här sortens problem känns oerhört långsökt, i synnerhet som leveranstiden är flera dagar.

Systembolagets billiga lådviner är sannolikt ett betydligt större hot mot folkhälsan.

Det är svårt att komma från tanken att förklaringen till attackerna mot nätvinet inte handlar om omsorg om folkhälsan utan att Systembolaget gör som monopolister har gjort i alla tider: De kämpar med näbbar och klor mot all konkurrens.

Det här agerandet tror jag är förödande på sikt. Monopolet kräver ett folkligt stöd, och då är det ett problem om till och med Systembolaget-kramare som jag tycker att bolaget agerar helt galet.