AMD är I en unik position i gaming-branschen, då de både tillverkar cpu och gpu samt har arbetat i flera år med att få dem att samspela med varandra på bästa sätt. Därför sitter det till exempel uteslutande AMD-hårdvara i förra och senaste generationen Xbox och Playstation.

När det gäller gaming-pc är det dock fortfarande Intel och Nvidia som har starkaste greppet om kunderna, även om AMDS:s Ryzen-processororserie snabbt seglat upp och blivit en favorit hos många. Den har för första gången på länge gett AMD en stark position på laptopsidan. Ryzen 4000-serien levererade mycket prestanda för tunga jobb även i tunnare laptops och nya Ryzen 5000-serien med uppdaterad Zen 3-arkitektur har visat sig ännu vassare.

Dessa har vi redan testat i andra laptops, men vi har inte sett dem i kombination med kraftfull mobil Radeon-grafik. De speldatorer vi hittills sett har kombinerat Ryzen med Gerforce RTX-kort.

Radeon RX 6800M
Radeon RX 6800M

Tung grafik från stationära pc

Nu har AMD dock släppt senaste generationen av sina egna grafikkort, Radeon RX 6000-serien byggd på rdna 2-arkitektur i mobilt format. Bärbara gaming-datorer med de nya kretsarna har redan dykt upp i vissa hörn av världen. I Sverige förväntar vi oss att se sådana under sensommaren.

Vi fick låna en testdator av AMD, en ny ROG Strix-modell från Asus, för att se vad grafiken går för. Datorn har det mest kraftfulla av de nya grafikkorten, Radeon RX 6800M, alltså motsvarigheten till Radeon RX 6800 i en stationär dator. Eller nästan. RX 6800M är byggd på samma nedbantade Navi 22-kisel som RX 6700 XT, som kom tidigare i våras, istället för kraftfullare Navi 21 i RX 6800. Den delar många egenskaper med den, som mindre fysisk storlek, mindre minne, lägre minnesbandbredd, och lägre strömförbrukning.

Det gör den mer lämpad för en laptop. Trots att den inte är det allra tyngsta som AMD har producerat mäter den sig utan problem med Nvidias bästa mobila grafikkort, Geforce RTX 3080. Kompromissande får man räkna med när prestanda ska klämmas in i ett kompakt paket. Förutom grafikkortet är datorn också utrustad med den nya processorn AMD Ryzen 9 5900HX och 16 gigabyte ramminne.

Radeon RX 6800M
Stadiga, men inte extremt tjocka, ROG Strix G15 Advantage Edition är en av de första datorerna med nya grafiken.

Läge för duell

Vi har testat en liknande dator i våras, Asus ROG Zephyus G15 med nästan samma processor (Ryzen 9 5900HS) och Nvidia Geforce RTX 3080-grafik. Det gör den till en bra dator att jämföra med. En skillnad är dock att den datorn har en 1440p-skärm, medan vår testdator nu kör 1080p. Vi har således inte bildfrekvenssiffror i spel som kan jämföras rakt av mellan datorerna.

Ett rent benchmarktest med 3D Mark, som inte involverar skärmen, visar dock att det verkligen är precis den klassen på grafikprestandan. Radeon RX 6800M är precis som Radeon RX 6700 XT exceptionellt snabb på att rendera Directx 11-grafik, där den konstant slår mobila Geforce RTX 3080 med god marginal.

Det innebär att du kan få hög bildfrekvens i många äldre, men fortfarande krävande spel eller i moderna spel där du kan välja dx11-läge, utan att behöva kompromissa med visuella detaljer. Helt rätt för till exempel esport.

På den punkten hjälps denna dator också visuellt av en 300 Hz (!) skärmpanel med tre millisekunders svarstid och Freesync Premium-stöd. Detta kombinerat med grafikmusklerna gör att vissa spel kan flyta på extremt kvickt utan skärmrivningseffekt.

Cyberpunk
En ny och krävande titel som Cyberpunk 2077 blir en utmaning för skyhög bildfrekvens. Men bara när vi envisas med strålspårning.

Uppskalningen kan avgöra

För Directx 12 har Radeon RX 6800M fortfarande ett litet övertag, men det är mer marginellt i våra mätningar. Här kan AMD fortfarande koras till vinnare, eftersom vi kan köra de flesta spel med riktig hög bildfrekvens utan lägre renderingsupplösning. Det är en metod som gör att grafikkorten kan rendera snabbare för att optimera bildfrekvensen.

Till en viss gräns kan det fortfarande se riktigt snyggt ut, då korten också har inbyggd uppskalningsteknik, dlss i Nvidia-korten och fidelityfx cas i AMD:s kort. Av dessa är Nvidias ai-stödda teknik klart bättre, och kan skala upp snyggare och snabbare. AMD har precis lanserat lovande Fidelityfx Super Resolution. som kan komma att vända upp och ned på det. Stödet för det i spel är givetvis minimalt just nu, men det gör framtiden intressant.

På en 4k-skärm kan Nvidia-kort i dagsläget vara att föredra. Men på 1080p eller 1440p lär du sällan behöva kompromissa så mycket med renderingen att fidelityfx cas inte kan kompensera.

I alla fall om du håller dig borta från strålspårning. Dagens AMD-kort ligger också en generation efter Nvidia i just strålspårningsprestanda. Alla rdna2-kort från AMD, det vill säga hela senaste 6000-serien, har strålspårningsstöd, men de har kommit ungefär lika långt i utvecklingen som Nvidia hade med sina sista kort i RTX 2000-serien.

Radeon RX 6800M kan närmast jämföras med ett Nvidia Geforce RTX 2070-kort på den punkten. Inte dåligt, men i en del tyngre spel med strålspårning får du kämpa för att hålla hög bildfrekvens. För Nvidias del är det just dlss-uppskalning som räddar biffen, något som du inte kan lita på i AMD:s kort. Ännu. Men kanske snart. Det beror på hur snabbt spelutvecklarna anammar nya Super Resolution. 

Prestandamätningar

Laptop med Ryzen 9 5900HX/16 GB ddr4/RX 6800M
3dmark Fire Strike (DirectX 11): 25 957 poäng
3dmark Time Spy (DirectX 12): 10 448 poäng
3dmark Port Royal (Strålspårning): 4 992 poäng
Geekbench 5, grafik (OpenGL): 101 860 poäng

Referens, laptop med Ryzen 9 5900HS/32 GB ddr4/RTX 3080
3dmark Fire Strike (DirectX 11): 22 824 poäng
3dmark Time Spy (DirectX 12): 10 035 poäng
3dmark Port Royal (Strålspårning): 6 372 poäng
Geekbench 5, grafik (OpenGL): 128 094 poäng

Därför blir det ibland snyggast att avaktivera strålspårning i spel. Vi tycker till exempel inte att strålspårningen i Cyberpunk 2077 ger mer än marginell effekt visuellt. Vissa andra titlar, som Metro Exodus och Shadow Of The Tomb Raider, som också har strålspårnig, fast mindre krävande sådan, flyter dock på bra att vi inte behöver kompromissa.

Vi testkörde vår dator med en handfull nyare och äldre spel. Dels tunga visuella titlar med mycket effekter, med målet att hamna stabilt över 60 fps utan att kompromissa med bildkvaliteten. Dels äldre spel som kan få en extra växel i bildfrekvens och avskalade spel där extremhög frekvens och snabb respons är viktig.

Spel
Från detaljerade miljöer till minimalism med toppad frekvens, kortet klarar det mesta.

Här är några exempel på ungefär vad du kan förvänta dig med en RX 6800M-dator. Exakta prestanda beror givetvis på övrig hårdvara olika datorer. Alla resultat nedan gäller 1080p-upplösningen på datorns inbyggda skärm.

Cyberpunk 2077, blandad spelsession
Ultra, ingen strålspårning: 64-100 fps
Ultra, full strålspårning: 26-45 fps
Ultra, enkel strålspårning: 38-58 fps
Ultra, enkel raytracing och fidelity fx cas aktiverad: 55-61 fps, men med påtaglig försämring av texturer.

Control, blandad spelsession
Ultra, utan strålspårning: 68-98 fps

Control gick av okänd anledning endast att starta i Directx 11-läge och vi kunde därför inte testa det med strålspårning. Andra Radeon-kort har kunnat köra Control i Directx 12, vi antar att det har med tidiga drivrutiner till kortet att göra.

Subnautica, blandad spelsession
Max: 129 fps
Low: 145 fps

Shadow of the Tombraider, inbyggd benchmark
Max, inkluderar strålspårning: 89 fps
Low, utan strålspårning: 112 fps

Horizon Zero Dawn, inbyggd benchmark
Ultimate: 86 fps
Performance: 126 fps

Assassin's Creed Origins, inbyggd benchmark
Ultra: 51 fps
High: 58 fps
Low: 62 fps

Vi testade Origins då det är ett extremt dåligt optimerat spel, som nästan inga grafikkort klarar att hålla över 60. De låga resultaten här är inte ett problem med kortet, utan med spelet. Det här är ett väl godkänt resultat för Origins.

Slutligen testade vi ett litet spel kallat Chase The Sun. Det har extremt enkel grafik, men är väldigt snabbt. För att lyckas i spelet behöver du snabba reaktioner och hög bildfrekvens. Vi ville se om datorn kunde utnyttja sin 300 Hz skärm till fullo, med full synkning och max frekvens. Och jadå, det går alldeles utmärkt. Resultatet är en nästan övernaturligt jämn bild.

Slutsats

Det här är, förutom de spel där strålspårningen blir för tuff, i samma klass som en Geforce RTX 3080-laptop eller bättre. Och det är egentligen inte strålspårningsprestandan som är så mycket bättre, utan Nvidias än så länge överlägsna uppskalning, som gör att du kan dra ned mer på renderingsupplösningen.

Är du mer angelägen om att ha jämn och hög bildfrekvens och kan kompromissa med strålspårade skuggor och ljuseffekter, då är en laptop med Radeon RX 6800M i ett riktigt bra val – om du letar efter en maffig dator att bränna pengarna på.