Blir det ”business as usual” eller förändras våra liv i grunden. Nu går diskussionens vågor höga kring vad som ska hända efter corona-pandemin, och det verkar finnas två läger. Några hoppas att världen återgår till ett normalläge och att allt som hänt sedan mars 2020 har varit ett nödvändigt ont. Andra menar att världen är redo för en teknisk revolution som vänder upp och ned på allt.

Själv hoppas jag på ”både och” snarare än ”antingen eller”. Låt mig ta några exempel.

Videomöten. Vi är många som har fått fyrkantiga ögon efter alla Zoom-, Meet- och Teams-möten. När det gäller korta avstämningar och beslut har tekniken fungerat fantastiskt – och jag hoppas slippa en rad framtida affärsresor. Men för kreativa diskussioner står sig webbkameran slätt. Många idéer knäcks vid kaffemaskinen eller över ett glas vin – och det här kan ingen teknik ersätta.

Distansjobb. Under hela mitt yrkesliv har jag delvis jobbat på distans. I början var det krångligt, men numera är vi många som kan göra det utan problem. Ändå längtar jag tillbaka till redaktionen. Jag tror nämligen att kreativiteten kräver både fysiska möten och ostört hemmajobb. Det är hoppfullt att 70 procent av företagen räknar med att behålla möjligheten att jobba hemifrån åtminstone två dagar i veckan enligt undersökningsföretaget Forrester.

Undervisning. Ibland föreläser jag på skolor, bibliotek och i föreningslokaler, men det här har förstås flyttat ut på nätet. Att föreläsa framför webbkameran fungerar, men det blir mest envägskommunikation. Att få igång diskussioner är svårt, och jag saknar åhörarnas reaktion. Leenden eller gäspningar som blir tydliga i en föreläsningssal försvinner i den digitala världen. Att räkna bort traditionell undervisning i framtiden tror jag är väldigt naivt.

Shopping. Under corona-åren har näthandeln skjutit i höjden, och en rapport från Svensk Handel förutser att 10 000 butiker slås ut till år 2030. Själv tror jag att vi konsumenter har ett behov av att klämma och känna. Har vi tur slår näthandeln ut de opersonliga köpladorna – medan de personliga butikerna med kunnig personal blir kvar. Har vi otur får vi se fler döende stadskärnor.

Restauranger. Näthandeln fick många affärer att lämna sina dyra innerstadslokaler. Genombrottet för takeway-mat kan leda till samma utveckling inom restaurangvärlden. Än så länge levererar företag som Wolt och Foodora främst mat från vanliga restauranger, men jag skulle bli förvånad om det inte kommer en boom för renodlade takeaway-restauranger som anpassar både lokaler och menyer efter hemleverans. Förhoppningsvis blir de ett komplement till de vanliga restaurangerna. Inte en ersättning.

Ja, i bästa fall går vi mot en framtid där tekniken ersätter meningslösa möten och andra aktiviteter – och ger oss mer tid för sådant som är roligt och meningsfullt. Låter vi däremot tekniken ta över helt riskerar framtiden att bli väldigt torftig.