Tänk dig att gästen som ska komma på middag skickar ett meddelande med texten Ett okänt fel inträffade när resan skulle påbörjas. Eller föreställ dig att snabbköpskassörskan stoppar dig med förklaringen Kassan är inte tillgänglig eftersom något hindrar den från att starta.

Det här skulle knappast hända. När något går fel i den vanliga världen är det självklart att vi presenterar en begriplig förklaring. Den sena gästen säger att hon har missat bussen och därför blir tio minuter sen. Snabbköpskassörskan förklarar att grinden har fastnad och ber dig öppna den.

I den digitala världen är det annorlunda. Här är obegripliga felmeddelande regel snarare än undantag. Mitt första exempel kommer, något modifierat, från videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements och det andra dyker upp när uppläsningsfunktionen i Microsoft Word krånglar.

De senaste månaderna har jag samlat på mig obegripliga felmeddelanden, och listan börjar bli lång. När jag skulle skaffa ett abonnemang hos mobiloperatören Halebop förklarade exempelvis deras nätbutik att Något oförutsett har visst inträffat :( följt av kryptisk text på engelska. När en bluetooth-dosa från Belkin slutade funka meddelades detta med ett enda ord: Drivrutinsfel. Detta var dock tydligare än ett felmeddelande från Onedrive, som bestod av 36 obegripliga tecken.

För den som är någorlunda van att hantera krånglig teknik går det som regel att hantera de obegripliga felmeddelandena. Lösningen ligger ofta en googling bort. Det räcker som regel med att kopiera felmeddelandets text så kan den som har erfarenhet leta upp en sida som i klartext ger en förklaring och en lösning.

Problemet är att en stor del av användarna varken har den kunskapen eller den erfarenheten.

Den lösning som finns en googling bort skulle förstås lika gärna kunna presenteras direkt i felmeddelandet. I stället för att säga Läs högt är inte tillgänglig eftersom något hindrar den från att starta skulle Microsoft Word till exempel kunna säga: ”Läs högt” fungerar inte eftersom du inte har aktiverat röststöd. Klicka här för att lösa problemet.

Frågan är: Varför gör företagen inte det? Varför kan exempelvis Microsoft inte formulera begripliga felmeddelanden? Jag tror svaret ligger i att många företags tekniker har svårt att tänka sig in i den vanliga användarens situation. De har svårt att förstå att den långa sifferkod som känns exakt och informativ för en tekniker är obegriplig och skrämmande för den vanliga användaren.

Lyckligtvis går utvecklingen åt rätt håll, och när något går fel får vi allt oftare handfast hjälp. Funktionen Felsökare i Windows 10 är till exempel ett stort steg framåt. Det här bevisar att företaget har förmågan att se till oss vanliga användare.

Nu är det dags att ta ett steg till för Microsoft, Adobe och alla andra stora teknikföretag. Det är hög tid för nolltolerans mot obegripliga felmeddelanden.