Den första är alltid gratis. Ja, knarkhandlarna sägs börja med att skänka bort drogerna för att göra användarna beroende. När personen är fast skjuter kostnaderna i höjden.

Svenska Bokio verkar ha lärt sig av knarklangarnas metoder. För några år sedan lanserade man en webbaserad bokföringstjänst som var gratis. När jag och många med mig började använda den fick vi ett löfte att den skulle vara ”gratis, för alltid”.

För några veckor sedan bröts det löftet. Mitt under semestern, när även egenföretagare kan vara lediga, går Bokio ut och förklarar att den befintliga gratistjänsten ska börja kosta pengar. Och det är bråttom. Förändringen ska inte genomföras i samband med bokföringsåret slut utan den 1 oktober – tre månader innan.

Det visar sig också handla om mycket pengar: 2 235 kronor om året måste småföretagarna betala för att behålla sin tjänst. Bokio lanserar visserligen samtidigt en ny gratisvariant, men den är hårt nedbantad.

Jag har inget problem med att företag tar betalt. Gratisprogram är ingen mänsklig rättighet, och det är begripligt att produktutveckling och support kostar pengar. Det finns som bekant inga gratisluncher.

Det jag har problem med är oärlighet – och att företag tar till knarkhandlarmetoder. Bokföringsprogram är nämligen något man blir beroende av, bildligt talat. Att bygga upp kundregister och produktkataloger är tidskrävande, och eftersom bokföring är komplicerat tar det tid att lära sig använda en ny tjänst.

Hur företagets bokföring lagras styrs dessutom av lag, så den som förlorar sin gamla bokföring kan i värsta fall ställas inför rätta.

Att byta bokföringsprogram är med andra ord inget man gör lättvindigt, och det är inte konstigt att Bokios användare rasar mot företagets hantering. Jag har sällan sett så många upprörda röster som i företagets användargrupp på Facebook.

Det är som sagt inte fel att ta betalt, och om Bokio varit ärliga hade de redan från början klargjort att tjänsten bara skulle vara gratis under en begränsad tid.

Om företaget redan då hade sagt att deras tjänst efter några år skulle bli lika dyr som konkurrenternas hade användaren kunnat göra ett val. Nu känner sig väldigt många användare väldigt lurade.

En annan källa till upprördhet är att befintliga kunder erbjuds tjänsten till halva priset under ett år – men bara om de börjar betala redan den 1 september. De får med andra ord ingen chans att testa om den nedbantade tjänsten trots allt skulle räcka.

Bokios agerande är upprörande i sig, men det sätter fingret på ett större problem, nämligen att ingen stor aktör idag erbjuder någon bra och prisvärd ekonomilösning för landets småföretagare.

Det finns över 700 000 enskilda firmor i Sverige, men både bankerna och it-företagen verkar ha glömt bort dem. Bokföringsjätten Visma valde exempelvis att lägga ned sitt smidiga program Visma Enskild firma för att i stället erbjuda den dyra och krångliga proffstjänsten Eekonomi.

Det finns några relativt okända aktörer som erbjuder mer prisvärda lösningar, och när både Visma och Bokio har lämnat de minsta företagarna i sticket borde det finnas en nisch att fylla. Men jag hoppas att de inte försöker locka till sig kunder med knarkhandlarmetoder.