Windows 11 sabbar spelprestanda upp till 28 procent! Åtminstone är det känslan som råder på internet just nu.

Det är till stor del baserat på tester gjorda av PC Gamers Dave James, som visade hur en gaming-dator utrustad med en Intel 10:e generationens Core i7 och Geforce RTX 3060 Ti drastiskt drabbades när vbs var aktiverat.

Vbs står för virtualiseringsbaserad säkerhet, som ökar säkerheten på Windows 11 genom att skapa virtuella säkerhetsenklaver. Det är ett av kraven som Microsoft har gått ut med för att stoppa stöd för processorer äldre än Intels åttonde generation, liksom AMD:s Ryzen 1000-serie. Vi har gjort vårt eget vbs-test på ett stort urval av processorer för att se om Windows 11 har en potentiell negativ effekt på prestanda.

För att ta reda på om pc-spelare verkligen står inför en dyster framtid efter de har uppgraderat, installerade vi samma version av Windows 11 som Microsoft levererat till de som testat Surface-datorer: Windows 11 Home 22000.194 på en bärbar Acer Predator Triton 500 utrustad med åttonde generationens Intel Core i7-8750H, 16 gigabyte ddr4 och ett Nvidia Geforce RTX 2060 Max-Q grafikkort. Vi installerade de senaste uppdateringarna och drivrutinerna för den bärbara datorn samt Nvidias drivrutiner för Windows 11.

Vi gick sedan igenom en lista med tio spel, med hjälp av deras inbyggda benchmark-program för det skulle bli konsekvent. Vi körde i genomsnitt tre tester med Core Isolations Memory Integrity avstängd och påslagen (det är funktionen som möjliggör vbs). Spelen kördes med upplösningen 1 920 × 1 080 och vanligtvis med medium eller normala grafikinställningar, eftersom Geforce RTX 2060 Max-Q inte direkt håller världsklass när det gäller prestanda.

När vi hörde att prestanda minskade med 25 procent förväntade vi oss att vi skulle se riktigt deprimerande resultat, men konstigt nog var det få spel som påverkades oavsett om vbs var på eller av. Faktum är att de flesta av resultaten låg inom felmarginalen. Det som drabbades mest, Counter-Strike: Global Operations, såg en prestandaminskning på cirka sex procent. Du kan se våra resultat nedan. Diagrammet visar vbs på i grönt och vbs av i rött.

Windows 11
Diagram över spelprestanda på tio titlar i Windows 11 med vbs på eller av. Vi såg ingenting av den prestandaminskning som andra rapporterat. Klicka för att se bilden i större format.

Så vad betyder det? Vi är uppriktigt sagt inte helt säkra, när det finns många variabler att spela med. Först och främst använder vi en bärbar oem-dator istället för ett hemmabygge, som PC Gamer använde. Båda kärnkomponenterna som PC Gamer använder är också betydligt snabbare än vår bärbara dator, bättre kylda och systemet är utrustat med mer internminne.

Vad som är ännu mer förvirrande är att några av de titlar PC Gamer testade använde samma benchmark som vi använde, men våra resultat visade inte på en nedgång i prestanda. Kan det vara så att trots att vi aktiverar vbs, så aktiveras det de facto inte på vår bärbara speldator? Vi vet inte.

Vad vi vet är det måste göras fler prestandatester på Windows 11, nu när den slutliga versionen är släppt. Vi vet att även Microsoft tror att det kostar prestanda att slå på alla säkerhetsfunktioner i Windows 11, vilket tillåter oem-tillverkare att faktiskt leverera system med några av funktionerna avstängda.

”Eftersom hvci förlitar sig på Windows Hypervisor ger säkerhetsfördelarna med minnesintegritet kompromisser med datorns prestanda och kraft”, detta säger Microsofts egna dokument.

”Vissa enheter som är särskilt prestandakänsliga (till exempel speldatorer) kan välja att levereras med hvci inaktiverat. Med tanke på den påverkan det har på den övergripande säkerheten rekommenderar vi att du noggrant testar detta innan du gör det.”

Slutsatsen? Det är komplicerat. Men innan du får ett raseriutbrott över spelprestanda i Windows 11, kan det vara värt vänta på att fler tester utförs.

Läs mer om Windows 11

Originalartikel av Gordon Ung
Översatt och bearbetad av Petter Ahrnstedt