Här om dagen kunde polisen meddela att telefonbedrägerierna nått rekordnivåer, trots att bedrägerier som helhet befinner sig på nedgång. I dag varnar Konsumentverket för bedragare som utger sig för att representera myndigheten.

Metoden är just per telefon; uppringda vittnar om en person som uppger sig ringa från den icke-existerande "annuleringsavdelningen" på Konsumentverket och meddelar att den uppringde blivit id-kapad eller har råkat ut för saftiga fakturor hos något telekombolag.

Läs också: Se upp för falska paket-sms - sprids som löpeld

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina Bank-ID, säger Fredrik Selrot, vägledare på Hallå konsument.

Han fortsätter:

– Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt Bank-ID oavsett vad de säger.

Konsumentverket betonar att man aldrig betalar ut ersättning till konsumenter och uppmanar uppringda att polisanmäla händelsen.