Till slut gick beslutet inte att skjuta upp längre. När jag förstod att min bärbara dator var så gammal att den inte klarade av Windows 11 började jag leta efter en ny.

Mina senaste två datorer har varit olika varianter av Lenovo Yoga – ett fyndigt namn på en dator där skärmen går att vrida 360 grader bakåt. Jag tittade på en ny Yoga-modell i butiken, men när jag av gammal vana vred skärmen bakåt höll det på att sluta i katastrof. Lenovo har nämligen även börjat döpa vanliga datorer till Yoga, och den modell jag tittade på gick inte att vika bakåt. Det visade sig att Yoga Slim 7 är en vanlig dator medan Yoga 7i är vikbar.

En annan dator jag tittade på var en Acer Swift 5 som enligt tillverkaren skulle ha en ”pekskärm på 14 tum”. Den butik som sålde datorn billigast hade dock ingen information om någon pekskärm och inte ens försäljaren kunde ge något säkert svar på vilken skärm datorn hade.

I en annan butik fick jag dock förklaringen: Det finns tretton varianter av Acer Swift 5 – men bara tio av dem har pekskärm. Den modell som i det finstilta heter SF514-54T-790N har pekskärm medan SF514-54-58X3 saknar det. För att ytterligare förvirra heter pekskärmsmodellen i vissa system NX.HHUED.001...

Att köpa teknik är krångligt i största allmänhet, men tillverkarnas namnkaos gör det knappast enklare. Lenovo och Acer är nämligen inte ensamma om sina förvirrande namn.

Apples senaste surfplatta heter Ipad – precis som de åtta tidigare generationerna. Ibland kallas den för Ny, ibland för 9th generation och ibland för 2021 – och den som inte är uppmärksam riskerar att köpa en äldre modell. Samma risk löper den som köper Googles mediespelare Chromecast, Amazons e-boksläsare Kindle och många andra produkter där olika generationer har samma namn.

Naturligtvis behöver det inte vara så här. Det går förstås att ge sina produkter begripliga namn. Nokias första Android-telefoner hade exempelvis ett enkelt system där den första siffran visade hur avancerad telefonen var (Nokia 3 var enklare än Nokia 6) och den andra siffran angav generationen (Nokia 3.2 var nyare än 3.1). Numera använder företaget dock röriga påhäng som Plus och 2nd generation, precis som konkurrenterna.

Förr i tiden, när produktlanseringarna var få och när vi gick till en specialbutik för att handla tekniska prylar var det här med namngivning inget problem. Det räckte med att säljaren hade koll på vad som var vad. I dag är det annorlunda. Det släpps ständigt nya produkter, och prisjämförelsetjänsten Prisjakt listar i skrivande stund närmare 3 000 olika bärbara datorer och 1 300 mobiler.

Eftersom fler av oss handlar på nätet är namnet det enda som visar oss vilken produkt vi egentligen köper. Ska det bli enklare att shoppa borde tillverkarna rensa upp i namnkaoset. Att ge olika produkter samma namn är inte rätt väg att gå.