Den integritetsfokuserade webbläsaren Brave håller nu på att rulla ut en ny funktion som de kallar för "De-AMP" och som låter Brave-användare komma runt Googles AMP-sajter och istället besöka en utgivares sajt direkt.

AMP står för "Accelerated Mobile Pages" och är ett projekt för kodning av tidsningssidor så de snabbt kan visas på smartphones. AMP-sidor hanteras på Googles servrar men har en design som gör att de ser ut som de kommer från den ursprungliga utgivarens sajt. Exempelvis om du söker på en nyhetssajt via Google och klickar på ett av resultaten kommer du först få en artikel via Google.com som ser ut som den kommer från originalsajten.

Google själva argumenterar för att detta resulterar i bättre prestanda för webbsidor. Brave argumenterar för att AMP främst är skadligt eftersom det skadar användarnas integritet, är dåligt för säkerheten, monopoliserar webben och i själva verket ger sämre prestanda.

Braves De-AMP-funktion är just nu tillgänglig via Nightly- och beta-versionen av Brave. Den kommer snart också släppas till desktop och Android i och med version 1.38, följt av IOS strax efter.

Läs också: Konkurrenter inte nöjda med Microsofts webbläsar-ändring