Lagom till valborgsmässoafton var det dags för ett teknikhaveri modell större när otaliga Swedbank-kunder plötsligt hade minussaldo på sina konton. Felet orsakades enligt banken av en uppdatering och ledde till att drabbade varken kunde betala räkningar eller handla mat. Ingen har ju kontanter hemma längre – i Sverige har vi lärt oss att det är fult och omodernt att betala kontant sedan många år.

Allt som krävs för att försätta oss i tillfällig personlig konkurs är alltså en mjukvaruuppdatering. En fruktansvärd utveckling som visar hur sårbart vårt digitala samhälle faktiskt är. Haveriet visar också att det inte betalar sig att faktiskt lita på sin bank och lägga alla ägg i samma korg – folk med flera konton och kort drabbades inte alls på samma sätt.

Om Bank-ID går ner – detta händer om tjänsten angrips

Jag själv blev inte temporärt fattig – den här gången. Även om min bank jämförelsevis sällan drabbas av tekniska problem har jag nu fått mig en rejäl tankeställare. Att sprida ut sina pengar och skaffa fler betalmedel verkar vara det enda sättet att klara sig undan sådana här mardrömmar – kontanter är ju knappt att tänka på. Allt fler butiker och serviceinrättningar slutar ta emot fysiska pengar. Det är över ett år sedan jag själv höll i en pengasedel och jag kan inte föreställa mig att någonting skulle kunna hindra kontantdöden nu.

Digitaliseringen av vår personliga ekonomi har fört med sig en mängd fördelar. Framför allt har det blivit avsevärt bekvämare att spara, föra över och betala. Men inget banksjabbel på den här magnituden kan väga upp för alla nya fräsiga betaltjänster, cashback-erbjudanden och sparräntor som bubblar i grytan. Det finns liksom inga ursäkter i stil med "teknik kommer alltid att strula ibland" som kan försvara sådant här.

Bankapparna som ger dig stenkoll på din privatekonomi

Bankernas Swish och Bank-ID-tjänster är andra exempel på teknik som absolut inte får strula – men som ändå gör just det gång på gång. Innan vi lägger våra liv i händerna på sådan här kritisk teknik behöver den vara garanterad hundraprocentig funktionalitet – såtillvida inte rimliga alternativ står till buds.

Så för att sammanfatta – tiden då vi kunde förlita oss på kontanter om tekniken fallerade är till viss del förbi. Nu verkar det inte heller räcka med ett bankkort för att man ska kunna känna sig säker. Fantastiska nyheter för alla nya och gamla bankutmanare och fintech-företag där ute; bankernas uppenbara oförmåga att drifthålla sina it-system borde resultera i många nya kunder varje gång en sådan här incident sker. Snart blir jag en av dem.