Testad produkt: Freev EVS Pro 400
Pris: Från 3 990 kronor via Prisjakt

Freev EVS Pro 400 är en ny modell från Netonnet vi fått sedan testet av storasyskonet EVS Pro 500. EVS Pro 400 är mindre till måtten, vikten och motorkapaciteten. Det gör den smidigare att bära med sig, även om vikten på 17 kilo fortfarande är några kilo för mycket för att det ska vara bekvämt. Designen är neutral, det är inte en spark som drar blickarna till sig, men det kanske inte heller är något du är ute efter.

Betyg 4 av 5

Omdöme

EVS Pro 400 är en trevlig bekantskap. Den är rolig att köra och svarar bra på gas och broms. Vi uppskattar initiativet med ett inbyggt vajerlås, som kan komma väl till pass när du inte vill släpa med dig en stor kedja. Om punkteringsfria däck är viktigt för dig, och du är beredd på en skakigare körning, kan den vara ett bra val.

Positivt

  • Robust
  • Bra acceleration
  • Inbyggt vajerlås

Negativt

  • Tung
  • Stor och otymplig

EVS Pro 400 har mindre hjul än sitt storasyskon. De är på 8,5 tum, vilket gör att du får vara extra försiktig med trottoarkanter och liknande. Elsparkars små hjul är ett av de stora problemen – en mindre spricka i asfalten och du står på näsan.

Freev EVS Pro 400
EVS Pro 400 går smidigt att fälla ihop, men den är lite väl tung att bära med sig.

Slipp punktering

Med det sagt upplever vi att EVS pro 400 är snäppet bekvämare att köra än storasyskonet. Det är en bra bit ifrån den mjukare upplevelsen du får med luftfyllda däck, men det är ett pris som kanske kan vara värt att betala för att slippa stå med en punktering. Det är inte så lätt att laga en elspark-punktering och lämnar du in den kostar det 700–800 kronor för att fixa det.

Motorn är på 350 watt jämfört med 500 för EVS Pro 500. Den har ändå snabb accelerationen och klarar sig bra i mindre uppförsbackar. En motor på 350 watt ligger dock över gränsen för vad som är tillåtet att köra på allmänna vägar, även om den har en tillåten maxfart på 20 km/h får den ändå bara köras på inhägnat område enligt nu gällande regler.

Freev Evs Pro 400 styre
På styret sitter gasreglage, dubbla bromshandtag och en behändig display.

Rolig att köra

Du har tre körlägen att välja mellan med maxhastigheter på 8, 15 och 20 km/h, där det senare är det mest rappa läget, som också kräver mest av batteriet. Det är en underhållande spark att köra med snabb acceleration, bra skivbromsar bak och fram som tar lagom mjukt.

Den angivna räckvidden på 25 km är i lägsta laget, och du kan inte heller räkna med att få ut så mycket vid aktiv körning.

EVS Pro 400 har två inbyggda lås, ett digitalt kodlås för att kunna starta sparken och ett inbyggt vajerlås. Vi avaktiverar direkt det digitala låset som bara är omständligt, men det inbyggda vajerlåset är ett bra initiativ. Låser du inte fast en elspark blir den stulen på nolltid och en vajer kan stoppa en spontan stöld. Säkrast är dock att alltid bära med sig sparken, och här är EVS Pro som sagt lite för tung och otymplig.

Specifikationer

Modell: Freevo EVS Pro 400
Testad: Maj 2022
Mer info: Netonnet
Motor: 350 W
Batteri: Litium, 36 V, 7,8 Ah
Däck fram/bak: 8,5 tum, solida punkteringsfria
Räckvidd fulladdad: 25 km
Maxhastighet: 20 km/h
Stötdämpare fram/bak: Nej
Laddningstid: 4 timmar
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Dimensioner hopfälld: 1080 x 475 x 475 mm
Dimensioner öppen: 1080 x 475 x 1195 mm
IP-klassad: IPX6
Vikt: 17 kg
Maxlast: 100 kg
Övrigt: Utbytbart batteri, inbyggt wire-lås
Pris: Från 3 990 kronor via Prisjakt

Betyg: 4 av 5