Tänk dig att du blir av med din plånbok. En ficktjuv har tagit dina kreditkort men när du ska spärra kortet visar det sig att banken inte har någon spärrtjänst per telefon. Du måste fylla i ditt ärende på internet, men det är först när tjuven börjar använda ditt kort som banken spärrar det.

Och när du ska beställa ett nytt kort blir det ännu krångligare. För att bevisa vem du är måste du skanna din legitimation eller ditt bibliotekskort.

Lyckligtvis behandlar bankerna inte sina kunder på det viset. Den som blir av med sitt kreditkort kan ringa bankens spärrservice dygnet runt – och det är även lätt att få ett nytt kort. Visst kan man ha synpunkter på bankernas service, men det går fortfarande utmärkt att ringa dem.

Så här är det inte med våra digitala jättar. Jag får ofta mejl från desperata PC för Alla-läsare som har fått sina Facebook-konton kapade, men som inte får någon hjälp från företaget. Andra har blivit avstängda eftersom hackaren exempelvis har spridit barnporr, men inte heller då har Facebook någon personlig hjälp att ge. Användarna hänvisas i stället till en webbaserad lösning och får bevisa sin identitet genom att exempelvis skanna legitimationen, bibliotekskortet eller baksidan på en tidning hen prenumererar på. Problemet är att det tar enormt lång tid att få sitt ärende behandlat.

Och Facebook är inte ensamma. Många teknikjättar behandlar sina kunder på samma sätt. Den som exempelvis blir av med sin Gmail-adress eller upptäcker ett fel i Google Maps hänvisas till samma sorts långsamma webblösning som hos Facebook.

”Jag har skickat flera hundra meddelanden till Google Maps om namnfel på en väg, men ingenting sker”, berättar en av våra läsare. Han konstaterar uppgivet att varuleveranser kommer fel och undrar vad som händer om en ambulans skulle få den felaktiga adressen.

En gång i tiden var Facebook en lekplats för amerikanska studenter och Google var en hemmasnickrad söktjänst. Att företagen då struntade i sin kundsupport är inte så konstigt. I dag är läget något helt annat. Facebook och Google har blivit en del av vår infrastruktur, och de har enormt stor betydelse för både företag och privatpersoner. Att bli avstängd från Facebook eller Google är en katastrof, och jag tycker att teknikföretagen borde ta ett större ansvar för sina kunder.

Att skylla på att tjänsterna är gratis duger inte. Facebook och Google tjänar hundratals miljarder på oss användare – även om vi betalar med vår personliga integritet snarare än med månadsavgifter. Det här är något som lagstiftarna har insett, och kanske kan vår nya konsumentköplag komma till hjälp.

Exakt hur kundsupporten borde fungera måste förstås variera, men i länder där nästan alla använder Bank-ID känns inskanning av bibliotekskort extremt föråldrat.

Och oavsett teknisk lösning tycker jag att en sak är klar: Nätjättarna måste börja inse att den som bedriver en kommersiell verksamhet också måste ge kunderna en fungerande support. En snabb spärrservice för Facebook borde vara lika självklar som för kreditkorten.