Jag vet inte när det hände och jag vet inte hur det hände. Det enda jag vet är att Skift-tangenten på min nya dator efter bara några månaders användning sprack mitt itu.

Upptäckten gjorde mig förstås rejält förvånad. Vänster lillfinger, som man använder för att trycka ned Skift-tangenten, är knappast känt för sin våldsamma kraft…

Jag gick tillbaka till Webhallen, där jag hade köpt datorn, och bad att få den reparerad. Eftersom felet hade inträffat mindre än sex månader efter köpet var jag övertygad om att den skulle repareras utan kostnad. Under den här tiden vilar nämligen inte bevisbördan på mig som konsument. Det är i stället butiken som måste bevisa att det är jag som har misskött varan. (När du läser det här har den tiden förlängts).

Det visade sig att jag hade fel. Webhallen krävde 2 137 kronor för att laga den trasiga tangenten – och valde jag att tacka nej till reparationen skulle jag ändå få betala 520 kronor för att få datorn tillbaka. Mina hänvisningar till Konsumentköplagen var förgäves, och eftersom jag behövde min dator valde jag att betala drygt två tusen kronor – för en trasig tangent.

Hade jag bott i något annat land hade historien kanske slutat här, men i Sverige har vi som bekant ett bra konsumentskydd. Vi har dessutom en instans som ser till att lagen fungerar. Instansen, som heter Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), löser tvister mellan köpare och säljare. Jag lämnade därför in en anmälan och efter bara några dagar hade Webhallen ändrat sig. Innan nämnden ens hade fattat något beslut fick jag ett mejl som förklarade att butiken ”vid en närmare undersökning” hade upptäckt att avgiften var felaktig och skulle återbetalas.

Slutet gott, allting gott? Inte helt! Kalla mig konspiratorisk, men jag tror inte att butiker som Webhallen saknar kunskap om svensk konsumenträtt. Jag tror att många butiker väljer att chansa. De hoppas att konsumenten inte ska orka reagera, och att butiken på så sätt ska slippa betala för dyra garantireparationer. Om vi däremot kopplar in ARN ändrar de sig snabbt, måna om sitt goda rykte.

Som konsument lönar det sig med andra ord att reagera. Statistik från ARN visar att nästan varannan konsument helt eller delvis får rätt efter en anmälan. Och det är långt ifrån krångligt att agera. Det tar bara några minuter att fylla i sin ARN-anmälan på www.arn.se, och det kostar ingenting.

För mig blev resultatet av min anmälan en återbetalning på över 2 000 kronor, men det finns en aspekt som är ännu viktigare. Jag tror nämligen det är viktigt att vi konsumenter tar strid för våra rättigheter. Nöjer vi oss med att knyta näven i byxfickan kan butikerna fortsätta att strunta i lagen. Ja, risken är stor att det här problemet kan öka nu när konsumentskyddet har skärpts.

Om tillräckligt många tar strid är chansen däremot stor att butikerna väljer att göra rätt redan från början.