”Kan du flytta mobilen lite högre upp? Oj, nu slocknade skärmen! Vänta, du måste hålla kvar telefonen lite längre!”

Jag har satt mig i närheten av kassan på en av Sveriges stora kafékedjor för att tjuvlyssna. Här betalar allt fler kunder med kedjans mobilapp, och av kassörskans kommentarer märks det tydligt att allt inte fungerar helt problemfritt.

Lösningen bygger på att en qr-kod visas i kundens mobil och skannas av kassörskan. Liknande teknik används även inom kollektivtrafiken, på flyget och vid stora evenemang – och den är grunden i EU:s framtida planer på ett vaccinationskort.

Mobilen har helt enkelt blivit vår nya plånbok och biljettautomat – och lösningen med qr-koder är smidig eftersom den fungerar överallt. Problemet är att våra mobiler inte är anpassade för det här. Om skärmen slocknar eller qr-koden hamnar bakom ett annat fönster tar det stopp.

Så länge det handlar om kaffebeställningar gör det inget om det blir lite krångel. Problemet uppstår i sammanhang där allt måste gå snabbt, exempelvis på bussen, flyget eller konserten. Här är varje sekund viktig, och jag har pratat med åtskilliga busschaufförer som har svurit uppgivet i takt med att kön har börjat växa bakom en qr-krånglande resenär.

Så länge qr-koden finns i en skräddarsydd app fungerar hanteringen som regel bra, men i många fall sprids de på andra sätt. De skickas via mejl eller laddas hem som pdf-filer. När de sedan ska användas är de svåra att hitta och de blir ofta för små, för stora eller för otydliga.

I Iphone-världen finns en gemensam tjänst, Wallet, som kan hantera den här sortens biljetter och att det har dröjt så länge innan Google tar fram en liknande lösning är en gåta. Det blir förstås intressan att se vad lanseringen av Googles nygamla tjänst Wallet kan betyda, men den bästa lösningen vore förstås om de bägge teknikjättarna tog fram en gemensam lösning.

Och på sikt skulle även hela branschen behöva samarbeta. Problemet är nämligen att våra telefoner inte är skapade för att hantera biljetter på något bra sätt. Vi är många som fasar för att batteriet ska ta slut när vi är på resa, men så här skulle det inte behöva vara. Att hantera svartvita qr-koder kräver inte speciellt mycket batterikraft, och det skulle vara fullt möjligt att låta en mobil med dålig batteritid gå ned i ett lågenergiläge som fortfarande kan hantera biljetter.

Och på lite längre sikt skulle det förstås vara möjligt att bygga telefoner som redan från början är skapade för att hantera biljetter och betalningar på ett bättre sätt. Det skulle kunna handla om den trådlösa rfid-tekniken eller varför inte använda små extraskärmar med e-bläck – alltså den strömsnåla teknik som används i e-boksläsarna. I olika Apple-forum diskuteras nu intensivt ryktet om att kommande Iphone-generationer skulle få en sådan extraskärm – och jag önskar att motsvarande diskussioner även fördes i Android-världen.

Mobilen har blivit vår nya plånbok– och om bara branschen tog sitt ansvar skulle vi slippa det krångel som jag hörde när jag tjuvlyssnade på mitt kafé.