2g-nätet har över 30 år på nacken och 3g-nätet drygt 15. Nu är det dags att säga farväl till de två, för år 2025 ska de vara avvecklade hos alla operatörer.

Med 4g-nätet och nu 5g-nätet som rullas ut är det inte konstigt att de äldre teknikerna fasas ut. Men det är fortfarande många prylar som endast pratar med de gamla näten. Så vad är anledningen till att 2g och 3g nu stängs ned?

Maria Jonsson, nätchef på Tre Sverige
Det finns stora hållbarhetsvinster med att stänga ned gamla basstationer, säger Maria Jonsson, nätchef på Tre Sverige.

– 2g och 3g börjar bli utdaterade teknologier som inte längre vidareutvecklas. 4g och 5g ger bättre upplevelser för användaren. Radiospektrum är också en begränsad naturresurs och används mer effektivt i 4g och 5g, berättar Maria Jonsson, nätchef på Tre Sverige, och fortsätter:

– Det finns även stora hållbarhetsvinster med att stänga ned basstationer baserade på äldre teknologier som drar mycket el, har låg trafik och är mindre energieffektiva än 4g och 5g.

Nedstängning av 3g-näten pågår för fullt

På Post- och Telestyrelsen (PTS) följer man såklart också utvecklingen. Pernilla Rydmark, projektledare på PTS pekar även på en annan viktig faktor – pengar.

– Kunder har redan övergett de äldre teknikerna och det är bara en liten andel kunder kvar. Det är tydligt att ingen nätägare är intresserade av att upprätthålla en föråldrad teknik som inte genererar några inkomster, säger hon.

Läs också: 5g i Sverige – här är svaren på de vanligaste frågorna

Tekniskt sett, både för samtal och data, är 4g- och 5g-näten överlägsna och flera europeiska operatörer har redan stängt ned både 2g- och 3g-nät. Det kan låta som en no-brainer att stänga ned näten, men då det finns många äldre prylar och bilar som inte har 4g-stöd kan avstängning betyda att dessa helt enkelt slutar fungera. Det gäller även 4g-mobiler som inte har stöd för VoLTE (samtal över 4G).

Pernilla Rydmark, Post- och telestyrelsen (PTS)
"Den teknik som inte stödjer 4/5g kommer definitivt att sluta fungera när 2g stängs ned", säger Pernilla Rydmark, Post- och telestyrelsen (PTS).

– De som bor där 3g har avvecklats har redan börjat upptäcka att prylar inte fungerar. Operatörerna har där noterat att en del saker är felkonfigurerade, men med lite hjälp kan de fungera och använda ett annat mobilnät. Prylar som används i 3g-näten kan ibland fortsätta fungera i 2g eller 4g. I vissa fall kan man behöva byta hårdvara, men i många fall måste man troligen köpa nytt, säger Pernilla Rydmark, Post- och telestyrelsen (PTS).

Avvecklingen av 3g i Sverige är alltså i full gång, men på PTS har man ännu inte sett några effekter som inneburit risker för liv och hälsa. Värre kan det bli när 2g-nätet försvinner.

– Risken finns att det uppstår fler problem när 2g ska avvecklas. Då kan det drabba människor och verksamheter eftersom finns det hundratusentals M2M (maskin till maskin) /IoT (Internet of Things)-tillämpningar som skyddar människors liv eller hälsa, till exempel Ecall och olika larm, säger Pernilla Rydmark.

Enligt operatörerna kommer utfasningen att ske samtidigt som master med stöd för 4g och 5g byggs ut där 3g försvinner. Det betyder att om du tidigare endast haft 3g-täckning på exempelvis landet, så ska 4g-täckning vara på plats när 3g stängs av.

Det är hjälper dock inte dina prylar utan stöd för nya näten – de är dödsdömda.
– Den teknik som inte stödjer 4g/5g kommer definitivt att sluta fungera när 2g stängs ned, det vill säga efter 2025, säger Pernilla Rydmark.

Prylar som kan sluta fungera

(Källa: pts.se)

  • Larmtjänster, som inbrotts-, hemtjänst- och båtlarm.
  • Uppkopplade värmepumpar och varmvattenberedare.
  • Robotgräsklippare.
  • Husdjurpejlare och andra typer av spårsändare.
  • Fjärrstyrning av värme och belysning i sommarstugor.
  • 3g-videosamtal – exempelvis för döva.
  • En mängd enklare typer av mobiltelefoner, så kallade funktionstelefoner (feature phones).
  • Videoövervakning/åtelkameror.

Då datatjänster slutar att fungera betyder det att både sms och nödsamtal som går över 2g eller 3g inte längre kommer att fungera. Det är med andra ord en bra idé att börja se över dina prylar redan nu så att du är redo när skiftet sker.

– Om man har mobiltelefoner eller andra prylar som man är orolig över behöver man leta upp en manual eller börja googla. Man kan alltid kontakta säljaren eller producenten och ställa frågor. När det gäller mobiltelefoner kan man utgå ifrån att man kommer att få problem om telefonen är äldre än fyra år, säger Pernilla Rydmark, PTS.

Cecilia Norlander jurist Konsumentverket
"Företag är skyldiga att informera konsumenter om en varas egenskaper påverkas, säger Cecilia Norlander jurist Konsumentverket.

Så säger Konsumentverket

Konsumentverket håller koll på utvecklingen, men är ännu inte helt på det klara vilka konsekvenser detta kommer att få för konsumenterna.

– Men det råder inga tvivel om att om ett företag som säljer en vara där de känner till eller borde känna till att varans egenskaper eller användning kommer att påverkas är skyldiga att informera konsumenten om detta, säger Cecilia Norlander jurist konsumentverket.

Det betyder att om ett företag skulle sälja en pryl som de vet kommer att sluta fungera, så kan du ha rätt till support eller kompensation.

Läs även: Är 5g farligt? Det här säger vetenskapen

– Om en vara under den tid som företaget ansvarar för fel, det vill säga tre år, alternativt avtalstiden för en digital tjänst, inte längre kan användas har konsumenten rätt att få felet avhjälpt alternativt ha rätt till prisavdrag eller hävning, säger Cecilia Norlander.

På ren svenska: Prylar du köper från och med ungefär nu och framåt som slutar fungera när 2g och 3g försvinner kan ge dig rätt till ersättning. Prylar du köpte förra året eller tidigare är det dags att börja ta farväl av.

– Vi uppmanar alla kunder att redan nu se över sin utrustning och uppgradera till 4g (VoLTE-kapabel)-utrustning/5g. I de allra flesta fall får man även en bättre upplevelse på köpet eftersom 4g och 5g är modernare teknologier, säger Maria Jonsson, nätchef Tre Sverige.

Läs mer om nedstängningen hos de inblandade operatörerna: