Äntligen skulle det ske! Till sist skulle även Stockholm få sina officiella hyrcyklar – styrda av en smart mobilapp.

I somras lanserade huvudstadens politiker stolt den nya lösningen Stockholm Ebikes, och redan den första dagen installerade jag appen. Allt gick som en dans – och efter bara några minuter hittade jag en ledig cykel och susade iväg likt en modern Pegasus.

Cykellyckan varade dock i exakt en dag. När jag nästa gång skulle använda hyrcyklarna började problemet. Den parkeringsplats där jag skulle hämta en cykel visade sig vara tom – trots att där fanns gott om cyklar enligt appen. När jag till sist hittade en cykel sa appen att den var Otillgänglig och den cykel som jag äntligen lyckades hyra visade sig vara trasig, trots att appen sagt motsatsen. Av mina tio första cyklar var det bara två som fungerade...

De usla cyklarna gjorde att jag nästan glömde bort hur undermålig själva appen var. Basala funktioner saknades, som ett verktyg för att hitta närmaste lediga cykel och för att kunna göra en felanmäla direkt i appen. Och vid åtskilliga tillfällen misslyckades jag med att parkera cykeln. Appen sa att jag befann mig på ett förbjudet område, trots att jag stod mitt på en parkeringsplats. Att jaga cyklar i Stockholm Ebikes påminde olyckligt mycket om att jaga monster i ett Pokémon-spel...

Stockholmspolitikernas kaotiska hantering av hyrcyklarna sticker ut i sin klantighet, men de sätter fingret på ett större problem. Alltför många offentliga aktörer lanserar digitala tjänster – utan att testa dem tillräckligt.

I våras blev det kaos när SVT:s röstningsapp kraschade i direktsändning. Ännu allvarligare var det förstås att vaccinbokningsappen Alltid öppet kraschade mitt i värsta coronavågen. Stockholmarna har dessutom tvingats leva med åtskilligt strul kopplat till parkeringsappen Betala P och den digitala plattformen för stadens skolor.

Läs även: Stort test: Bästa elcyklarna just nu

Alla vet att teknik strular i början. Alla vet att det som fungerar i teorin inte alltid gör det i praktiken. Alla vet att det som fungerar med 100 användare inte måste göra det med 100 000. Ändå tillät Stockholm 15 000 personer att registrera sig direkt efter lanseringen. Det är att be om kaos.

Själv tror jag att skandalen hade kunnat undvikas om Stockholms stad hade gjort som många teknikföretag. I stället för att lansera nya tjänster med buller och bång använder de ett begränsat antal utvalda betatestare. Den som testar en tjänst är medveten om att allt inte fungerar – och hen är inställd på att rapportera om problem. Först när betatesterna fungerar släpper man succesivt in de vanliga användarna.

Microsoft har exempelvis lyckats göra sina Windows-lanseringar förhållandevis problemfria genom att först låta ett antal utvalda Windows Insider-medlemmar testa alla nya funktioner. När allt fungerar problemfritt rullas uppdateringarna ut – i den takt som systemen klarar av.

Hade Stockholms politiker valt samma lösning tror jag att cykelkatastrofen hade gått att undvika. Nu hoppas jag att de åtminstone lär sig inför nästa lansering...