De nordiska konsumentombudsmännen hade igår ett möte med ledningen för Apples onlinebutik Itunes. Myndigheterna har tidigare riktat mycket skarp kritik mot butiken, både på grund av att de avsäger sig anvsar om någonting går fel, att de tar sig rätten att när som helst ändra avtalsvillkor, samt att butiken utestänger kunder med annan utrustning än Apples egen.

I tidigare intervjuer med PC för Alla har Konsumentverket sett det som ett tänkbart alternativ att stämma Apple. Så blir nu inte fallet.

– Det var ett mycket bra möte, mitt intryck är mycket positivt, säger ställföreträdande konsumentombudsmannen Agneta Broberg till PC för Alla.
– Förhandlingsviljan från Apple var större än jag hade förväntat mig.

"Inte framme än"
– Vi är inte ända framme på någon punkt än, men jag har stora förhoppningar om att vi ska kunna komma överens om det mesta.
Som exempel nämner ångerrätten, där Apple lovat att bli tydligare med informationen till kunderna. En annan punkt där KO riktat hård kritik är att Apple kunnat ändra i avtalsvillkoren när som helst - även retroaktivt för redan genomförda köp. Enligt Agneta Broberg har Apple lovat att ändra den delen.

Men i övrigt är Agneta Broberg förtegen om vad Apple gått med på och inte gått med på, och hänvisar till att förhandlingarna fortfarande pågår. Klart är i alla fall att företaget har svårare att ge vika på vissa punkter, bland annat det faktum att musiken som köps i Itunes bara går att spela upp i Apples egna spelare.
– Det där är en fråga som vi tar med oss. Den är komplicerad, både tekniskt och juridiskt, säger Agneta Broberg.

Resultaten dröjer
De nordiska konsumentombudsmännen ska nu återkomma till Apple i brevform. Det väntas ske i slutet av oktober. Därefter fortsätter förhandlingarna. Risken är att det kommer att dröja innan du som kund ser några resultat av gårdagens möte.

PC för Alla har vait i kontakt med Apple, och väntar på att företaget ska återkomma med en kommantar till förhandlingarna.