Den senaste upplagan av säkerhetsföretaget Check Point Research Brand Phishing Report, som tittar på vilka varumärken som cyberkriminella oftast försöker utnyttja, listar Yahoo som världens mest utsatta varumärke för nätfiske.
Den senaste rapporten ska gälla för sista kvartalet 2022 och teknikföretaget har därmed klättrat hela 23 platser sedan det tidigare kvartalets rapport. Yahoo utnyttjades för 20 procent av världens alla nätfiskeattacker under perioden.
Flera nätfiskekampanjer ska då försökt lura offer genom att påstå att de vunnt en tävling arrangerad av Yahoo och att mottagaren ska uppge sina personuppgifter för att ta del av prispengarna.
De mest använda varumärkena för nätfiske under kvartalet var:
1. Yahoo (relaterade till 20 procent av alla nätfiskeförsök globalt)
2. DHL (16 procent)
3. Microsoft (11 procent)
4. Google (5,8 procent)
5. Linkedin (5,7 procent)
6. Wetransfer (5,3 procent)
7. Netflix (2,5 procent)
8. Fedex (2,5 procent)
9. HSCB (2,3 procent)
10. Whatsapp (2,2 procent)