Reklam-id är en unik sträng som används för annonsändamål på Android-enheter. Denna identifierare tillhandahålls via Google Play och används av appar i syfte att visa riktad reklam och i slutänden förstås att tjäna pengar på dig.

Tips: Så döljer du dina spår på nätet – appar och inställningar

En hyfsad jämförelse är cookies i webbläsare, som också kan användas för att spåra och del din aktivitet. Appar och annonsörer kan använda Androids reklam-id i identifieringssyfte, eftersom det kan ge dem information om användaraktivitet på enheten. Informationen används sedan för att leverera personlig reklam.

Tidigare gick det bara att nollställa detta id, så att spårningen fick börja om från början. Men från och med Android 12 kan du som användare ta bort eller inaktivera identifieraren på en enhet så att den inte längre kan användas av appar eller annonsörer. När du läser detta bör ändringen också vara fullt genomförd i Android-versioner före 12.

Efter avstängning kommer alla försök att komma åt identifieraren att resultera i en sträng med nollor i stället. Värt att notera är att appar som riktar sig till barn är inte får begära annons-id, det är redan förbjudet i Googles system.

Annons-id

1. Inställningar

Öppna Inställningar genom att dra ned från överkanten och klicka på kugghjulet. Klicka på Privat.



Annons-id

2. Annonser

Rulla ned en bit och klicka sedan på Annonser.


Annons-id

3. Radera

Rulla en bit igen och klicka på Radera reklam-id.


Annons-id

4. Bekräfta

Läs och bekräfta sedan genom att trycka på Radera reklam-id.