- E-postadressen är i dag lika viktig som mitt personnummer. Det är fullständigt otidsenligt att man kan göra så här i dag, 2006, säger Anders Holmberg som är en de hundratusentals chellokunder som drabbas när internetleverantören nu ska ätas upp av Comhem.

I förra veckan fick Anders Holmberg ett mejl från Comhems kundtjänst där man meddelade att hans e-postadress inom kort kommer att bytas ut mot en adress med ändelsen comhem.se. Även eventuella hemsidor måste förändras i och med bytet av leverantör.

Att byta en inarbetad e-postadress kan skapa stora problem, särskilt om adressen används i arbetet. För Anders Holmberg innebär Comhems krav på adressbyte att han riskerar att gå miste om kunder.
- Jag har varit på mässor ute i Europa och delat ut visitkort med min chelloadress förtryckt, har medlemskap i olika register, platsannonser, artiklar ute till försäljning och så vidare. För mig får det fruktansvärda konsekvenser, konstaterar Anders Holmberg och fortsätter:
- Det måste ju gå att lösa på ett bättre sätt än de gjort.

På Comhem har man förståelse för, och tycker att det är olyckligt, att kunderna påverkas. Men de konstaterar samtidigt att adresserna måste plockas bort av juridiska skäl.
- Anledningen till att vi inte kan ha kvar Chello är att det ägs av UPC, som finns kvar som företag i Holland. Därför för vi över samtliga kunder till Comhem. Vi kommer också att ha en pekare kvar, där mejl som går till den tidigare adressen pekas mot den nya under en övergångsperiod på 90 dagar, säger Bernd Schmitz som är tillförordnad informationschef på Comhem.

Samtliga Chellokunder kommer att informeras per post inom den närmaste tiden om hur de ska gå till väga för att byta ut sina e-postadresser och hemsidor.