Den 23 oktober, i samband med att man tog över UPC:s bredbandskunder, lanserade Comhem sina nya snabba bredbandstjänster. Bland annat erbjuder man nu en 24 mbit/s-tjänst. Men trots att det enligt företaget själva inte ska vara några problem med tjänsten visar det sig nu att den inte ännu fungerar på flera orter.

- Jag var snabb och anmälde mig till den nya tjänsten i oktober. Då meddelade Comhem att det skulle kunna dröja till den 3 november innan jag skulle kunna använda 24 mbit/s-tjänsten. Men jag har fortfarande inte fått något snabbare bredband, säger Anders Pettersson, som är en av Comhems kunder som drabbats.

Anders Pettersson bor i Helsingborg och det är en av ett halvdussin orter där Comhem har leveransproblem. Även i Malmö, Göteborg, Uppsala och Linköping får kunderna vänta på inkoppling av den nya tjänsten.

- Det stämmer att vi har problem på vissa orter. Vi har helt enkelt inte fått ut material till dessa. Vi jobbar nu för att åtgärda detta och vi räknar med att Helsingborg och Linköping ska vara klara nästa vecka, säger Putzi Müller-Rienzburg som är produktchef för bredband på Comhem.

Borde meddela kunden
Men Anders Pettersson är kritisk till hur Comhem hanterat ärendet. På företagets sajt finns ingen information om problemet och inte ens i kontakt med företagets kundtjänst fick Anders till en början veta vad förseningen berodde på. Istället ombads han, i sedvanlig ordning, kontrollera att hans modem fungerade och så vidare. När han en vecka senare återkom fick han till slut beskedet att tjänsten för tillfället är leveransstoppad.

- Jag kan förstå om de har driftproblem, men när de lanserar en tjänst och basunerar ut det med tv-reklam så måste tjänsten finnas. Jag tycker det är förjävligt att man lanserar något som inte fungerar, säger Anders Pettersson.

Comhem lanserade sina nya tjänster i slutet av oktober. Enligt företaget är det enbart 24 mbit/s-tjänsten som berörs av leveransproblemen. Även om Putzi Müller-Riezburg inte vill ge några exakta datum när man fått all utrustning på plats tror hon att leveransproblemen ska vara avhjälpta inom en vecka. När det gäller orterna Göteborg och Uppsala kommer det dock att ta längre tid.
- Min bedömning är att det ska fungera inom de närmaste veckorna.