De mobiler och digitalkameror du väljer säger något om vem du är – eller åtminstone om vem du vill vara. Digitala accessoarer är lika mycket mode som kläder och handväskor.

Per Nilsson, chefredaktör på modemagasinet King och modebloggare, står för att han tittar mer på utsidan än på insidan.

– Det är så vi inom mode jobbar. Och vi vet att fler och fler konsumenter tänker likadant.

Det får naturligtvis inte bli fel, visst är det viktigt att innehållet ska fungera också, men utsidan blir allt viktigare.

Området där det händer mest är förstås inom mobiltelefonin. Mobilen är en digital accessoar som varje svensk bär omkring på och tillverkarna spottar ur sig livsstilsinriktade modeller i rask takt. Här handlar det om allt från tekniktunga businesstelefoner till sportiga musikmaskiner och tjejiga små mobiler i glada färger.

Designade mobiler helrätt
Liksom Per Nilsson hyllar Ebba von Sydow, stilguru och Vecko-Revyns chefredaktör, samarbeten där modevärldens formgivare möter teknikvärldens konstruktörer.

– Apples Iphone kommer att bli en måste ha-sak. Även mobilen som Prada gjort i samarbete med LG är jätteintressant, den kommer nog att bli omtalad, precis som Dolce & Gabbanas mobil som de släppte tillsammans med Motorola, säger Per Nilsson.

Ebba är också inne på Iphone och LG Pradatelefonen.

Det intressanta med de två modellerna är att de inte släppts till försäljning ännu, att de ser nästan likadana ut med sober design och tryckkänslig skärm (i stället för vanlig knappsats), samt att informationen om dem sipprade ut med några dagars mellanrum. Vem som vinner kampen återstår att se.

Att låta marknaden vänta länge och sukta efter något är förstås en del i pr-spelet. Som det äkta modeproffs han är tycker Per att det bara blir mer intressant om något är svåråtkomligt.

Spännande videotelefon
Han berättar lyriskt om en videotelefon som italienska Momo Design har gjort tillsammans med mobilföretaget 3 och som han tycker är jättespännande. Troligen kommer den inte ens att släppas i Sverige – vi på redaktionen frågade presstalesmannen på svenska 3 och de har inte bestämt sig ännu – men den är snygg, inget tvivel om den saken! Samtidigt är det förstås meningslöst att skaffa sig en telefon som inte fungerar på svenska marknaden, hur cool den än är. Per som bloggar mycket och tar mycket bilder har fastnat för en mobil från HTC som heter P4350. Den tilltalar inte hans modeestetiska ådra utan det är annat som lockar med den.

– HTC är totalt osexig rent formmässigt.

Men jag som behöver koppla upp mig överallt ifrån kan tänka mig en sådan här. Tillverkaren gör mycket handdatorer och det skulle göra att jag slapp ta med mig datorn överallt. Eftersom jag dessutom är både tekniskt otålig och inkompetent passar det mig bra att den har ett vanligt qwerty-tangentbord.

Men än så länge har han inte bytt ut den Sony Ericsson Walkman som han använder till vardags.

Litet inte längre bäst
Ebba för sin del har inte heller hittat den perfekta mobilen ännu. Men hon gillar att Iphone och LG Prada-telefonen är exempel på en reaktion mot minimalismen.

– Vi diskuterade på redaktionen huruvida det är coolt eller inte med de allra minsta mobiltelefonerna och kom fram till att de allra minsta bara blir töntiga.

Vecko-Revyn testade tre av de allra tunnaste modellerna och kom fram till att man inte hittar dem i handväskan när det ringer.

Texten måste kunna läsas
En annan anledning till att mobilerna inte får bli mindre är att det inte ger plats för meddelanden på skärmen, tycker Ebba.

– Det är jätteviktigt. Jag tycker fortfarande att mms är fantastiskt kul. Själv skickar jag ofta mms när jag står i ett provrum och tvekar över en klänning eller något och behöver smakråd. Förhoppningsvis får vi snart en funktion i affärernas provrum där du kan ta en bild av dig själv och sedan bara knappa in någons telefonnummer för respons.

Tills dess letar Ebba alltså fortfarande efter den perfekta mobilen.

– Jag vill ha en snygg modell som jag kan fotoblogga bra från och synka med min lilla Macbook, säger hon.

Medan hon letar använder hon sin rosa Motorola Razr-telefon som hon trots allt är ganska nöjd med.

Jag behöver inte prata länge med Ebba för att förstå att hon är ett inbitet Apple-fan.

Bland sina personliga favoriter listar hon sin Ipod Nano i Red-kollektionen (”Det känns bra att kombinera shopping med välgörenhet” säger Ebba om kollektionen som säljs till förmån för arbete mot aids i Afrika), sin lilla Macbook, den minsta vita modellen, och sina rosa Ipod-hörlurar. Strax efter intervjun ska hon till New York och hoppas på att shoppa upp sig på lite mer Apple-ljudprylar.

– Allt därifrån synkar så bra. Jag är så trött på alla mobiler som jag inte kan ladda med andra modellers laddare och digitalkameror som inte funkar med varandras sladdar.

Handsfree helt passé
Om mobiltelefoner är modeprylen framför alla andra så är tillbehöret handsfree inte att tänka på om man ska vara stilrätt.

Både Ebba och Per kallar handsfree för ett skällsord.

– Det är hyfsat förbjudet att prata med stressörhänge, fnissar Ebba.

Särskilt fånigt är det med alla killar i 35-årsåldern som går omkring i kostym och vrålar rakt ut. Det känns väldigt passé.

Båda säger att de förstår att det finns yrkesgrupper som behöver använda handsfree, folk som kör bil i jobbet till exempel. Men moderätt är det inte.

Något som däremot går bra att stoppa i öronen är små snäckhörlurar till musikspelaren. Ebba säger att rosa Ipod-lurar har gått hem hos alla på Vecko-Revyns redaktion.

Per kallar sig för en dj-wannabe och gillar sina Sennheiser PX 100-hörlurar. Han skulle kanske inte gå omkring med dem på gatan men tycker att de har jättebra ljud.

På Pers lista över personliga favoriter finns förutom hörlurarna en Walkman-mobil från Sony Ericsson. På listan står också den helsvarta specialutgåvan av multifunktionsklockan Suunto. X-lander Limited Edition har både höjdmätare, barometer och kompass – och är ruskigt snygg förstås.

Digitalkameror är en annan digital accessoar som finns i var och varannans ficka numera.

Där är storleken ofta väl avvägd tycker Ebba, de flesta digitalkamerorna är små och smidiga men har ändå en vettig skärm.

– Det är förresten ett område där det börjar hända lite med designen och det är väldigt kul. Vi kunde se digitalkameror från Swarovski i söta färger nyligen.

Sådant hoppas jag se mer av och gärna till bra priser också.

Per använder Canon Ixus. Precis som Ebba tycker han att kameran ska ha en stor skärm men ändå vara platt.

Dags för designade usb-minnen
Det finns också digitala prylar som vi använder varje dag men som ser ut som om de aldrig har varit i närheten av en designer. Usb-minnen är ett typiskt exempel på det – alla lika intetsägande och kromfärgade. Men det kommer att förändras, tror Per.

– Designade usb-minnen är något som verkligen är på gång. Jag fick till exempel pressmaterial till redaktionen från Louis Vuitton på ett snyggt usb-minne. Det lade jag upp på min blogg och det var en massa människor som hörde av sig för att få veta var man kunde köpa det. Nu finns inte det till försäljning men jag tror att den sortens accessoarer kan bli en stor marknad. Designen på usb-minnen hittills är utan tvekan supertrist.

Jakten på en snygg datorväska En viktig accessoar är en bra datorväska. Men där har båda svårt att hitta favoriter.

– Jag har letat som en dåre men ändå inte hittat något riktigt ”stylish”, säger Ebba, även om hon tycker att det finns några rätt okej modeller från italienska Tucano.

– En datorväska måste vara snygg och lätt och ha några extra fack för papper.

De klassiska stora, klumpiga datorväskorna är förbjudna om du ska vara stilrätt, vare sig de har handtag eller är ryggsäcksmodeller.

– Ja, usch. Datorhöljen i vadderat tyg är också hemska, säger Ebba.

Per tycker också att de allra flesta datorväskor är fula.

– Ja, tyvärr. Själv har jag visserligen hittat en gratisväska i skinn som funkar bra men jag kan inte tipsa om någon som jag står hundraprocentigt för.

Det finns en hel del produkter som kombinerar digital nytta med bonusfunktioner: smycken som samtidigt är usb-minnen, pulsmätare insydda i träningslinnen och liknande prylar. Ebba tror på sådana produkter för framtiden.

– Visst är det bra när funktion och fashion går ihop. Som när Apple och Nike lanserade skor med en Ipod-sensor nyligen. Sådant är jättekul och är troligen bara början på en massa mobil och digital teknik i nya sammanhang.

Jag tror att vi får se kläder som svalkar oss när vi svettas och allt möjligt.

Per tror inte på fusionsprojekt alla gånger.

Delvis är det på grund av att ytan får lida för att tekniken ska funka. Han är tveksam till de Ipod-jeans som Levis släppte i höstas.

– Visst är det kul när det händer saker som sådana samarbeten och jag har all respekt för Levis. Men sådana här prylar skulle jag aldrig använda själv, säger Per Nilsson.


Ebba gillar:

  • Rosa Ipod-hörlurar
  • Rosa Motorola Razr v3
  • Macbook, den lilla vita
  • Ipod Nano i Red-kollektionen (försäljningen stöder kampen mot aids i Afrika, se www.joinred.com)
  • Iphone
  • LG Prada KE850
  • Swarovskis digitalkameror
  • Nike + Ipod Sports Kit (En mottagare i din Ipod tar emot information från en sensor som du stoppar i din Nike-sko.)

Ebba gillar inte:
  • Handsfree/hörsnäckor (”stressörhängen”)
  • Bylsiga datorväskor
  • Datorfodral med vadderat tyg

Per gillar:
  • Sony Walkman W800i
  • Sennheiser PX 100-hörlurar
  • Suunto X-lander-klocka
  • Swarovskis digitalkameror
  • Canons Ixus-digitalkameror
  • Iphone
  • LG Prada KE850
  • Motorola Razr v3i DG
  • HTC P4350
  • Momo Design MD-1
  • Usb-minne från Louis Vuitton (finns inte att köpa, enbart marknadsföringspryl)

Per gillar inte:

  • Levis Ipod-jeans (Redwire dlx)
  • Handsfree/hörsnäckor

Fakta

Innelistan:

  • Iphone
  • Rosa Ipod-hörlurar
  • Suunto X-lander
  • Canon Ixus
  • LG Prada KE850
  • Motorola Razr v3 DG
  • Sennheiser PX100
  • HTC P4350
  • Lilla vita Macbook
  • Nike + Ipod
  • Momo Design MD-1
  • Ipod Nano Red

Utelistan:

  • Handsfree
  • Bylsiga datorväskor
  • Vadderade datorfodral
  • Levis Ipod-jeans