00-talet har i många avseenden varit e-handlarnas årtionde. Antalet e-butiker växer stadigt, allt fler väljer att göra sina inköp framför datorskärmen, vilket leder till att omsättningen på nätet blir större och större för varje år. Julhanden på nätet 2009 ökade, enligt betallösningsleverantören Dibs, med 17 procent jämfört med samma period förra året. Och många av handlarna på nätet är småföretagare.

Att komplettera verksamheten med en e-butik stärker inte bara ditt varumärke och öppnar upp för nya kunder – det är dessutom roligt och ett utmärkt sätt att utveckla och lära sig något nytt. Och framför allt - det behöver inte kosta skjortan och det kräver ingen avancerad teknisk kompetens.

Det enklaste sättet för småföretagaren att skaffa sig en e-butik är hyra en färdig webb-baserad e-handelslösningar på månadsbasis. Ett annat sätt, som i regel kräver lite större startkapital och tekniska grundkunskaper, är att köpa e-butiken som färdig programvara och installera den på sin egen server.

Finns i alla prisklasser
Det finns ett hundratal e-handelslösningar på den svenska marknaden och flertalet av dem vänder sig just till småföretagarna. Priserna varierar från ett par tior i månaden för en enkel standardlösning till det mångdubbla för skräddarsydda specialösningar. Det finns även gratisvarianter och butiker som kan kopplas till en blogg för dem som är händig och har riktigt tajta marginaler.

Urban Lindstedt, konsult och författare till boken ”E-handlarens handbok”, rekommenderar nybörjaren att välja e-butik med omsorg, att satsa på en hyrlösning och gärna en svensk sådan.

– Det finns många billiga och helt okej lösningar på marknaden. Och för den som kan tänka sig att lägga ett par hundralappar i månaden kan få ett riktigt bra system. Fördelen med de svenska systemen är att de har kopplingar till de svenska betalningssystemen, säger han.

Med en webb-baserad hyrbutik för ett par hundralappar i månaden har du i regel möjlighet att lägga upp ett hundratal varor och det ingår en enklare design. Det finns även nästan alltid stöd för både kort och fakturabetalningar. Väljer du en hyrbutik som kostar runt tusenlappen så får du en butik där du kan lägga upp betydligt fler varor, större möjligheter att påverka designen, samt verktyg för lagerhantering, nyhetsbrev och bloggar.

De flesta affärs- och ekonomisystem har i dag färdiga kopplingar så att det går att koppla på en webbshopsmodul. Genom att koppla ihop systemen så blir administrationen i regel betydligt smidigare.

– Att flytta ordrar manuellt kan bli tidskrävande och det behöver inte vara en stor affär att koppla ihop butiken med det befintliga systemet. Det är verkligen värt att lägga pengar på en koppling, förklarar Urban Lindstedt.

Dyrt med logistik

Ett vanligt nybörjarmisstag är att man inte räknar med att logistiken kostar pengar. Frakt i Sverige är relativt dyrt. Så det gäller att räkna ordentligt innan man slår upp sin e-butik annars så finns risken att logistiken äter upp hela vinsten.

Posten är fortfarande det vanligaste alternativet när det gäller frakt inom Sverige även om det finns andra aktörer så som exempelvis Schenker och DHL.

Viktigt att driva trafik
En av de största utmaningarna är enligt Urban Lindstedt att få besökare till sin e-butik.
– Det är ganska lätt att komma i gång med butiken, problemet är trafiken. Har man bra marginaler så
rekommenderar jag att man köper trafik med exempelvis sponsrade länkar med exempelvis Google adwords.

– Den som inte har budget för att köpa trafik kan fixa trafiken genom att till exempel blogga om det ämne som försäljningen handlar, tipsar han.

Lär man sig sociala medier som Facebook och Twitter så kan man använda dem som ett bra och billigt sätt att skaffa trafik.En annan sak som är värt att lägga lite extra på är enligt Urban Lindstedt designen.

– Finns det konkurrens och din butik ser slarvig ut så får du det svårt. Svenskarna är vana vid hyfsad webbdesign så det är absolut värt att lägga några extra kronor på designen, säger han.

Satsa på service
Att vara billigast är inte alltid nyckeln till framgång.
– För att lyckas så ska man satsa på bra service, det är viktigare än pris. Man ska inte vara inte för dyr men man behöver absolut inte vara billigast. Många av de framgångsrika nätbutikerna är inte de billigaste, förklarar Urban Lindstedt.

Ett exempel på bra service är snabba leveranstider. Ett annat är att alltid försöka svara på kundernas frågor. Urban Lindstedt tar upp det framgångsrika amerikanska företaget Zappos som säljer skor som ett exempel:

– Zappos har som idé att göra allt för sina kunder. Om en kund vill ha något som Zappos inte har i sitt sortiment så tipsar de kunderna om hos vilken av konkurrenterna de kan hitta varan. Zappos ser sig själva som ett serviceföretag som råkar sälja skor, berättar han.

Snabba leveranstider och att vara tillgänglig för frågor är två exempel på bra service. Det är även bra service att erbjuda kunderna flera olika betalningsalternativ i e-butiken.

– Kunderna bör kunna betala med både kort och faktura. Det finns massor av olika leverantörer av betallösningar. Enklast och billigast att komma i gång med är Payson. De flesta system har färdiga kopplingar dit, säger Urban Lindstedt.

Du hittar mer information om svenska betallösningar i faktarutan till höger.

Tala om vem du är
Trovärdighet är viktigt för att lyckas på nätet. Ett sätt att vinna köparens förtroende på är enligt Urban Lindstedt att vara helt öppen men vem man.

– Berätta historien om dig själv och varför du driver butiken. Visa gärna en bild på dig själv och sätt ut ditt direktnummer. Använd inte bara formulär utan visa vilka ni är som jobbar med butiken, hur era lokaler ser ut och sätt ut er adress. Det är billiga poäng för att skapa trygghet.

Marknadsföring är viktigt, särskilt när man har en nystartad verksamhet. Många tänker spontant dyrt när de hör ordet marknadsföring. Men så är inte alltid fallet, det går att sköta själv och behöver inte kosta skjortan.

– Ett nyhetsbrev är ett billigt och bra sätt att marknadsföra sig på. Ingår det inte nyhetsbrev i e-butiken så finns det jättebra externa nyhetsbrevtjänster. Jag brukar använda ett som heter Mailchimp. Det kostar inte så mycket och går även att testa gratis, berättar Urban Lindstedt.

Med ett nyhetsbrev kan man exempelvis skicka ut erbjudanden och berätta om nyheter i butiken. Kunderna får själva anmäla sig till brevet på sajten eller klicka i att de vill ha brevet när det handlar i butiken. Det är inte tillåtet att mejla reklam till någon som inte anmält att de är intresserade. Det ska även finnas möjlighet för kunderna att avregistrera sig när de inte vill ha brevet längre.

Webbutiker - jämförelse
Här hittar du en sammanställning över 5 webbbutikslösningar. Klicka för att se en större version av tabellen.

Fakta

Urban Lindsteds bok E-handlarens handbok finns att köpa här.

Här hittar du vår systertidning Internetworlds tips för en framgångsrik e-handelsstrategi.

Konsumentverkets hemsida hittar vilka lagar och regler som gäller för den som bedriver handel på internet.